Марина Аромштам, “Коли відпочивають янголи”. Моральні проблеми (сімейні драми, перше кохання, конфлікти батьків і дітей, пошуки шляху в житті та ін.) та їх художнє осмислення у творі

Тема: Марина Аромштам, “Коли відпочивають янголи”. Моральні проблеми (сімейні драми, перше кохання, конфлікти батьків і дітей, пошуки шляху в житті та ін.) та їх художнє осмислення у творі
Рубрика: Філологія, зарубіжна література, педагогіка, методика викладання
Вид: конспект шкільного уроку (розробка)
Мова: українська
АромштамКількість сторінок:11












                                                                                            

Тема: Марина Аромштам, “Коли відпочивають янголи”. Моральні проблеми (сімейні драми, перше кохання, конфлікти батьків і дітей, пошуки шляху в житті та ін.) та їх художнє осмислення у творі
2 години (уроки №)
Спарений урок (бінарний) – 40+40 хв. із перервою між частинами уроку 10 хв.

Мета: розкрити ідейно-художні особливості і проблематику повісті; вивчити нові терміни і поняття; розвивати вміння працювати з художнім текстом,навички усного і писемного мовлення, вміння висловлювати  власну думку, правильно дискутувати; дослідити систему образів; виховувати морально-етичні якості школярів; формувати активну життєву позицію.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок-бесіда.
Обладнання: ілюстрації до уроку (фотографії Марини Аромшам, Януша Корчака), тлумачні словники різних видань з бібліотеки, текст твору
Епіграфи:
“Знайдіть “Короля Матіуша”…
Прочитайте неодмінно.
…Інакше ви не зрозумієте чогось важливого про себе”
            Марина Аромштам
“…ми часто забуваємо про те, що повинні вчити дитину
не лише цінувати правду – але й розпізнавати брехню,
не тільки любити – але й ненавидіти,
 не тільки поважати – але й зневажати,
не лише погоджуватися –  але й заперечувати,
не тільки слухатися – але й бунтувати…”
                 Януш Корчак

Хід уроку
Вступне слово вчителя: на сьогоднішньому уроці ми спробуємо відкрити неймовірний світ казки та реального шкільного життя повісті сучасної письменниці Марини Аромштам “Коли відпочивають янголи”, у якому порушено чимало питань, які хвилюють кожного з нас – любові і дружби, батьків і дітей, добра і зла, учнів та учителів.
Оголошення теми, мети уроку, зачитування епіграфів та запис їх у зошит.
Актуалізація опорних знань:
Марина Аромштам належить до сучасних письменників. Перш ніж розпочати вивчення твору, давайте пригадаємо, що таке сучасна література, твори якого періоду належать до неї? (До сучасної (новітньої) літератури прийнято відносити твори, які написані з 1990 року і до сьогодні).
Яких сучасних письменників та їхні твори ви вже знаєте? (“Комета прилітає” та “Капелюх чарівника” Туве Янсена, “Що не день, то субота”  та “Машина для здійснення бажань” Пауля Маара”, “Чарлі та шоколадна фабрика” Роальда Дала та ін.).
Пояснення теми
Слово вчителя. До сучасних письменниць належить і Марина Семенівна Аромштам, талановита російська літераторка-педагог, яка народилася у Москві 20 березня 1960 р., навчалася в педагогічному інституті та 19 років пропрацювала у школі вчителем початкових класів. Марина Аромштам прагнула вчити дітей мислити по-новому, сприймати навколишній світ, бути цікавими та яскравими особистостями. Новаторські ідеї вчительки дозволили керувати експериментальним класом у школі, а також створювати різні виховні проекти для дітей з дитячих будинків. Як стверджує сама письменниця “посеред усього цього я раптом почала писати”. До її творів належать такі як “Волохата дитина: історії про дітей та тварин”, “Коли відпочивають янголи”, “Кіт Ланселот і золоте місто. Стара англійська історія”, “Як щоденник. Розповіді вчительки”, а також чимало журналістських статей з педагогіки. До речі, чоловік Марини Аромштам також письменник.
Марина Аромштам знайома з Україною. Ось як згадує вона про це знайомство: “Моя бабуся родом з України. Вона знала українську, любила співати українські пісні. Щось я запам’ятала з дитинства – такий легкий доторк до мови… Так що я до певної міри теж “родом” з України. Коли я підросла, мама мене возила в ті місця. Але показала мені передовсім те, що сама дуже любила: білі хатинки, що потонули в зелені, суниці й річку.
Харків для мене – місто, де жив і працював великий психолог Лев Семенович Виготський. Київ – сакральна точка на земній кулі, де історія згущується до стану матерії. Львів – місто, де повсюди леви, які якось драматично вписані в наші сімейні легенди…”.
На попередньому уроці ви отримали завдання прочитати книгу письменниці “Коли відпочивають ангели” та спробувати самостійно проаналізувати тему твору та образи головних героїв. Цей твір удостоївся високих літературних нагород – у Росії, на батьківщині авторки, книжка здобула Велику премію Національної дитячої літературної премії “Заповітна мрія”, до того ж, перше місце їй присудило саме дитяче журі. А у Європі вона стала однією з “Білих ворон–2011”. Українською мовою твір було видано у 2011 році у перекладі І. Андрусяка.
Запитання до учнів: чи всі прочитали повість? У якому форматі – у перекладі чи в оригіналі? Чи сподобався вам твір? Яке перше враження ви отримали? Чи легко вам було його читати та розуміти? Назвіть головні, на вашу думку, ідеї твору? Перерахуйте головних дійових осіб (персонажів) твору.
Повість Марини Аромштам “Коли відпочивають янголи” є епічним твором. На столах перед вами лежать тлумачні словники, віднайдіть у них та прочитайте визначення поняття.
Словникова робота:
Епічний твір (від грец. “розповідь, слово”) – художній твір, у якому зміст розкривається у формі авторської розповіді про події зовнішнього світу, основним предметом художнього відтворення є соціальне буття людей у його найрізноманітніших проявах і причинно-наслідкових зв’язках.
Як ви вважаєте, чому твір Марини Аромштам є епічним? (твір написано у формі авторської розповіді про соціальне життя людей (те, як живуть люди, усі ми з вами, як ходимо до школи, працюємо на роботі, хворіємо, переживаємо, вирішуємо власні щоденні проблеми, закохуємось, одружуємось і т. д.) – у творі – це школа з дітьми та учителями, батьки і діти, їхні проблеми, перше кохання та вибір професії, погляд на оточуючий світ).
Як ви вже зрозуміли, повість Марини Аромштам “Коли відпочивають янголи” ведеться від імені двох дійових осіб – дівчинки Аліни, яка ще маленька, але дуже по-дорослому розмірковує, та учительки Маргарити Семенівни (Марсем – в українському перекладі), яка не заявляє про невідому для неї любов для дітей, але віддає їм усю себе, намагається виховати дітей особистостями, книга про добро і зло, про різні життєві ситуації в школі та вдома, про батьків та дітей, про кохання та дружбу, про нелегкий вибір професії.
Твір написано дуже легкою іронічною мовою, тому відповідно легко читається і сприймається.
Робота з текстом повісті
(Аналіз твору “услід за автором”: переваги – цілісний аналіз теми, ідеї, образів твору, виокремлення найважливіших епізодів, можливість глибше проникнути у зміст твору та засвоїти його, зрозуміти стиль автора, можливість на складнішому рівні повторити процес читання, прослідкувати думку автора та висловити власну).
Найголовнішою проблемою твору є проблема добра і зла та вибору між цими двома категоріями.
Давайте разом проаналізуємо назву твору “Коли відпочивають янголи”? У передмові до твору Марина Аромштам пише про ангелів. Як ви зрозуміли її? Чи вірите ви в ангелів-охоронців? Які асоціації викликає у вас слово ангел? (добро, захист, краса, любов, щастя, світло, мрії …).
Словникова робота: Давайте прочитаємо, що розповідає нам словник про цих дивовижних істот? Янгол: 1. У релігійному культі – надприродна істота, посланець, вісник Бога; зображується звичайно у вигляді юнака з крилами; архангел; херувим, серафім.; 2. Перен., заст.. Захисник або заступник, охоронець. ( Я буду твоїм ангелом); 3. Перен., заст.. Про людину (переважно жінку), що відзначається красою чи добрістю, лагідністю, або зробила чи робить кому-небудь щось гарне, приємне.
На основі прочитаного у творі дайте відповідь на запитання: у яких випадках янголи можуть відпочивати? (Коли людина робить добру, правильну справу).
Композиція твору: Чи помітили ви щось незвичайне у композиції твору? (розповідь ведеться від імені героїв, читач бачить одну і ту ж ситуацію і очима дитини (оповідач), і з позиції дорослого(опосередковано через щоденник Марсем. У тексті чергуються два розуміння подій – вчительки та учениці Аліни, а також переплетені два світогляди – дорослий та дитячий). Для чого письменниця використовує такий прийом? (для того, щоб показати, як події сприймаються вчителем та учнем, їхнє ставлення до тих чи інших проблем, довести, що дитина є рівноправною з дорослим, і як писав видатний педагог Януш Корчак, дитина – це той самий дорослий, з такими ж думками та мисленням, але без багажу досвіду дорослого).
Уже з перших рядків твору зрозуміло, про що у ньому йтиметься. Зачитайте їх: (“Все могло скластися по-іншому, якби у мене був тато… Це Марсем розповіла нам про янголів, про те, що вони повинні відпочивати).
Запитання до учнів за текстом твору: Чому батька Аліни немає поряд? (батько математик, живе і працює у Франції). Як уявляє дівчинка свої стосунки з батьком? (батько-товариш і порадник, товаришує з батьком Єгора, у якого дівчинка закохана). Про які події у житті Аліни йдеться у розділ 3? (Дівчинка йде у перший клас). Як розповідає дівчинка про свою бабусю? (бабуся померла, але дідусь її дуже поважає і часто згадує її слова, особливо важливими є слова про внутрішній стержень дитини, саме бабуся опосередковано впливає на долю Аліни). Як ви розумієте слова “дитячі стержні”? (як неповторна індивідуальність кожної дитини, її унікальність та особливі нахили, таланти, здібності). Як ми вперше дізнаємося про Марсем? (вона бере участь у конкурсі, де намагається протистояти існуючій педагогічній системі). Те, що Маргарита Семенівна попросила учнів скласти? (Закони). Чудовисько, яке потрібно було побороти в пащі Дракона? (Дрегон). Що організував вчитель, щоб дати свободу вибору учням? (Вільне читання). Що використали хлопці в якості “живої води” для Марсем? (Лист).
Кожен твір складається з епізодів. Епізод – це важливий елемент епічного твору. У повісті Марини Аромштам епізодів дуже велика кількість, у них авторка осмислює тісно пов’язані між собою проблеми батьків і дітей, першого кохання, взаємин вчителів та учнів, учня і однокласників та багато інших.
Які епізоди, на вашу думку, розкривають ідеї твору? Знайдіть та зачитайте їх (епізод, де розповідається про педагогічний конкурс за участю Марсем, епізод про “дитячі стержні”, епізод про ангелів, епізод, коли Марсем отримує записку від чотирикласників, епізод про Марсем і Наталочку, епізод про “живу воду” тощо). Чому навчають ці епізоди? (бути добрими та робити добрі справи, бути чесними, бути відповідальними за свої вчинки, бути особистістю…).
Слово вчителя: Особливість твору – нагромадження великої кількості епізодів. Повість – наче калейдоскоп багатьох подій із буденного і трохи казкового шкільного (та дотичного до нього) життя.
Ви помітили, що у нашій розмові, як і у самому творі, дуже часто згадується Януш Корчак та його казка “Пригоди короля Матіуша”, яку письменниця Марина Аромштам радить усім прочитати. Януш Корчак та його ідеї щодо виховання дітей близькі і самій Марині Аромштам, і також її героїні Марсем, зокрема про особистість та індивідуальність кожної дитини, практику діалогу між вчителем та учнями.
Біографічна довідка. Януш Корчак – видатний польський лікар, педагог, письменник єврейського походження. Його ім’я є псевдонімом Генріха Ґольдшміта, який значну частину свого життя присвятив вихованню знедолених дітей. Під час Другої світової війни фашисти захопили вчителя разом з його учнями, а потім стратили у таборі смерті. Загарбникам було відомо про те, що Януш Корчак – видатна людина, і вони запропонували йому вийти на свободу, проте він відмовився, і загинув разом зі своїми учнями, не покинувши їх. Януш Корчак – автор видатних ідей про те, що кожна дитина нарівні з дорослим є неповторною індивідуальністю, а завдання вчителя – побачити і не зламати цю індивідуальність. Педагог писав про несправедливість у цьому світі і вважав, що вчитель повинен готувати дітей до справжнього, а не ідеального життя. Саме його казку “Пригоди короля Матіуша” читає Марсем своїм учням. А у ній – боротьба добра і зла, і щирі прагнення ще маленького, але дуже розумного хлопчика-короля Матіуша зробити світ добрішим і щасливішим. Проте зробити так, щоб усім було добре, хлопчик не зміг. Завершення казки трагічне, бо, на жаль, у світі мусять існувати і добро, і зло, інакше неможливо побудувати світ, світ є негармонійним і так повинно бути.
А зараз давайте спробуємо проаналізувати образи головних дійових осіб твору (Марсем та Аліни), завдяки чому ми глибше зрозуміємо проблематику твору.
Запитання до учнів: Якою постає вчителька Маргарита Семенівна у творі? Доведіть свою думку (розуміла, що кожна дитина має свій внутрішній стержень, дещо розчарована у педагогічних теоріях, бо насправді не існує якихось загальновизнаних правил, щоб наслідувати їх у вихованні дітей, чесна, справедлива, як Януш Корчак, в кінці твору  не покидає своїх дітей, добра, професійна, лояльна, незламна, терпляча). Чому у класі над столом Марсем висів портрет Януша Корчака? (бо він, як і Марсем, працював з дітьми “серцем”, ставився до них як до рівних, бачив “дитячі стержні”). Розкрийте сутність проблеми “Вчителька повинна бачити дитячі стержні – Вчителька повинна давати міцні знання”. Порівняйте виховні методи Марсем і Тетяни Володимирівни. До речі, а якою запам’яталась вам ваша перша вчителька? Які предмети були улюбленими? Чи існує ідеальний вчитель, чи має вчитель, на вашу думку, право на помилку? Чи можна виховувати дітей засобами казки? Пригадайте нашу розмову про Марину Аромштам на початку уроку, кого вона нагадує вам у повісті? Чому? (Марсем).
Слово вчителя. Сюжет твору “Коли відпочивають янголи” значною мірою взятий із життя його авторки. “У цій повісті дуже мало вигаданого. Сюжет про ангелів взятий із життя, його було подаровано мені у складних обставинах. Потім я дійсно розповідала цю історію своїм учням, багато із яких стали прототипами моїх персонажів” (М.Аромштам).
Давайте спробуємо проаналізувати образ Аліни (чуйна, допитлива, великодушна, добра, відповідальна).
Водночас звернемось до словника:
Словникова робота: пубертатний – підлітковий
Ґендерні стереотипи сформовані культурою узагальнені уявлення (переконання) про те, як поводяться чоловіки і жінки (у творі присутні деякі гендерні стереотипи про роль батька і матері, про те, що у дівчаток слід виховувати любов до краси і грацію,а у хлопчиків – бажання не ображати дівчаток).
Віктимність – об’єктивно притаманна людині здатність, схильність стати в певних обставинах жертвою злочину (у творі жінка очікує, коли її врятує сильний чоловік).
Опишіть душевний стан Аліни, яка проживає у неповний сімї. Які гендерні стереотипи час від часу проявляються у її ставленні до життя? Складіть список життєвих ситуацій Аліни, коли, на вашу думку, її янгол відпочивав.
Слово вчителя: а зараз на основі усієї нашої бесіди та аналізу образів ми спробуємо виокремити ті морально-етичні проблеми, які порушені автором у творі “Коли відпочивають янголи”.
“…сенс твору глибокий і багатомірний. Крізь прозору призму буденного життя героїв, їхні очевидні й знайомі кожному проблеми (як то, перша закоханість, неповна родина, непорозуміння з ровесниками й колегами тощо), авторка намагається актуалізувати в свідомості читача “вічні” питання, які приховуються за цими щоденними, на перший погляд, дрібними рішеннями-вибором кожного. Ключем до такого прочитання твору стає розповідь про ангелів, яких ми звільняємо від опіки над нами, коли “бодай щось робимо правильно” (“…вони летять в інших важливих справах. І тоді одним лихом у світі стає менше”).
Які проблеми вам вдалося самостійно виокремити у повісті “Коли відпочивають янголи”? Проілюструйте прикладами. Назвіть проблеми повісті, найважливіші, на ваш погляд, для дитини молодшого шкільного віку. Чи може, на вашу думку, людина прожити життя без “внутрішнього стрижня”? Як це мотивують герої повісті?
Проблема добра і зла: епізоди з розповіддю про янголів (добрі і погані вчинки).
Проблема “сімейні драми” (неповні сім’ї - Аліна, розлучення батьків - Марсем, Наталка (відповідні епізоди), відсутність батьківської уваги, маму Кравчика позбавляють батьківських прав і він виховується в прийомній сім’ї). Запитання: які почуття пережила Наталочка через розлучення батьків? (страждання). Що порадила Марсем Наталочці? Як це повинно було допомогти (Читати, книги – найбільша цінність, вони допомагають розуміти життя таким, яким воно є, не дуже ідеальним). Чому Кравчик відчував себе самотнім? (мама тричі кидала його малим).
Проблема “батьків і дітей” (пов’язана з попередньою, дідусь Аліни, стосунки між дідусем та мамою Аліни, вітчим Аліни; дідусь-мама Аліни-Аліна).
Проблема навчання та виховання дітей школах: дві складові “Учень – учитель” (“закон” любити першого вчителя, формальне ставлення учителя до дітей – Тетяна Володимирівна, виховання за принципом “будь як я”, нерозуміння внутрішнього світу дитини, культивування меншовартості…) “Учень – однокласники” (перше почуття без взаємності – Аліна-Єгор, Петя-Аліна, зрада друга – Аліна-Петя, особливості фізіології у передпубертатний період … )
Підсумки уроку Прочитайте ще раз епіграфи до уроку та поясніть, як ви зрозуміли їх.
Отже, завдяки аналізу тексту твору ми з вами зрозуміли, що через систему образів, через композицію (структуру) твору, своєрідний калейдоскоп епізодів, Марина Аромштам розкриває вічні проблеми для кожної людини – стосунків між вчителем та учнем, першого кохання, батьків і дітей, добра і зла, чесності і справедливості.
Оцінювання (знання твору, активність під час опитувань та вміння аргументувати власну думку).
Домашнє завдання
1. Випишіть у літературні словнички, які ви ведете (окремий зошит), усі терміни і поняття та їх значення, які ми обговорювали на уроці, користуйтесь при цьому словниками, які можна взяти у бібліотеці.
2. Використовуючи знання, які ви засвоїли на уроці, застосовуючи текст повісті, аналізуючи епізоди, образи, обираючи відповідні цитати, напишіть повідомлення у зошит (1 сторінка) на одну з обраних тем: 1. Художнє осмислення проблеми добра і зла у творі Марини Аромштам “Коли відпочивають янголи”; 2. Художнє осмислення проблеми батьків і дітей у творі Марини Аромштам “Коли відпочивають янголи”; 3. Художнє осмислення проблеми першого кохання у творі Марини Аромштам “Коли відпочивають янголи”; 4. Художнє осмислення проблеми взаємин між вчителем та учнями у творі Марини Аромштам “Коли відпочивають янголи”; 5. Художнє осмислення сутності проблеми “Вчителька повинна бачити дитячі стержні – Вчителька повинна давати міцні знання” у творі Марини Аромштам “Коли відпочивають янголи” 6. Художнє осмислення проблеми взаємин учня і однокласників у творі Марини Аромштам “Коли відпочивають янголи”; 7. Художнє осмислення проблеми навчання і виховання дітей у творі Марини Аромштам “Коли відпочивають янголи”.

Література
1.     Аромштам М. Коли відпочивають янголи : повість / М. Аромштам ; пер. з рос. І. Андрусяка ; ілюстр. на обкл. І. Донця та М. Щетинської. – К.: Грані-Т, 2011. – 223 с.
2.     Корчак Я. Пригоди короля Мацюся / Януш Корчак / Вступ О. Шама, І.Березовський. – К., 2011. – 536 с.
3.     Волкова Ю. Вивчаємо твір Марини Аромштам  “Коли відпочивають янголи”. Урок 1. Тема: Марина Аромштам “Коли відпочивають янголи”. Учителька (Марсем) та її учні: два погляди на один світ; Урок № 2. Тема: Марина Аромштам “Коли відпочивають янголи”. Моральні проблеми (сімейні драми, перше кохання, конфлікти батьків і дітей, пошуки шляху в житті та ін.) та їх осмислення у творі).; “Коли відпочивають янголи”  [Текст] / Юлія Волкова, Лариса Некіга // Зарубіжна література в школах України. – 2016. – № 6. – С. 48-52.
4.     Куцевол О.М. Структура сучасного уроку зарубіжної літератури / О. М. Куцевол // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2003. – №3. – С. 38.
5.     Ніколенко О. Специфіка уроку зарубіжної літератури в старших класах /О. Ніколенко // Всесвітня література та культура в середніх навчальних закладах України. – 2001. – №1. – С. 36-38.
6.     Штейнбук Ф.М. Методика викладання зарубіжної літератури у школі: Навчальний посібник / Ф.М. Штейнбук. – К.: Кондор, 2007. – 316 с.
7.     Аромштам Марина [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://grani-t.com.ua/persons/116
8.     Інтервю з М. Аромштам [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.grani-t.com.ua/about/news/1429
9.     Хаддад К. Серце, рудименти й атавізми [Електронний ресурс] / Катріна Хаддад // Буквоїд. – Режим доступу: http://bukvoid.com.ua/reviews/books/2011/12/28/143738.html
10.         Марченко Н. Роздуми про цю книжку та Я. Корчака [Електронний ресурс] / Наталія Марченко. – Режим доступу: http://litakcent.com/2012/01/17/rik-2012-j-chas-ljubyty-ditej/

Немає коментарів:

Дописати коментар